09.02.2017 13:58

Ta aplikacja wie lepiej, czego chcesz posłuchać. Naprawdę

Słuchanie muzyki jeszcze nigdy nie było tak proste.

TIDAL

Fotografia: materiały promocyjne

Wczesnym popołudniem rock, od godziny 17 muzyka dla dzieci, a podczas wieczornego relaksu jazz i muzyka klasyczna - tak wyglądają preferencje ponad miliona osób, które korzystają z TIDAL-a w sieci Play. Łącznie w ciągu roku odsłuchano ponad 500 mln utworów, dzięki czemu aplikacja dobrze poznała, co w polskiej duszy gra. 

Gdyby chcieć odtworzyć wszystkie te piosenki po kolei, trzeba by było poświęcić na to 2454 lata. Jak wyliczył Play, na każdego Polaka (bez patrzenia na to, w jakim jest wieku) przypadło 14 wysłuchanych na TIDAL-u utworów.

Płynąca ze statystyk wiedza wykorzystywana jest do poszerzania horyzontów muzycznych użytkowników TIDAL-a - aplikacja potrafi wskazać, jakie nowe utwory i którzy nieznani nam wykonawcy mogą podbić nasze serca.

Rekomendacje wydawane są zarówno przez samą aplikację, jak i współpracujące z TIDAL-em sławy muzyczne, które dzielą się swoimi odkryciami z poszczególnych gatunków muzycznych.

Z taką pomocą można się w TIDAL-u zatracić – bez podpowiedzi zaś łatwo się w obszernym katalogu serwisu zagubić. Serwis oferuje bowiem 40 mln utworów wykonywanych zarówno przez artystów o statusie międzynarodowych gwiazd, jak i przez twórców zdobywających dopiero rzesze fanów.

Na przesłuchanie ich wszystkich nie starczyłoby ludzkiego życia, muzyka została więc pogrupowana w tysiące gotowych list odtwarzania, czekających na dobranie do obecnego nastroju lub muzycznej tęsknoty.

TIDAL nie tylko wie, czego możemy chcieć słuchać, lecz także jak chcemy to robić. Serwis stawia na jakość – muzyka oferowana jest także w formie nieskompresowanej, mogącej zadowolić melomanów o bardzo czułym słuchu.

W aplikacji debiutuje na zasadzie wyłączności wiele nowych utworów i płyt, które w innych mediach pojawiają się z opóźnieniem. To efekt bardzo bliskich więzi TIDAL-a z artystami – współwłaścicielami serwisu są między innymi Jay-Z, Madonna, Rihanna, Beyonce, Kanye West, Nicki Minaj, Daft Punk, Arcade Fire, Chris Martin z Coldplay i Jack White.

Milion abonentów Playa dostęp to TIDAL-a uzyskało w prezencie – po związaniu się z operatorem można było otrzymać dwa lata dostępu do serwisu całkowicie za darmo (cena korzystania z usługi dostępu do muzyki poza Playem wynosi 19,90 zł miesięcznie). 

Akcja operatora sprawiła, że TIDAL stał się drugim największym dostawcą legalnej muzyki słuchanej z internetu – przed aplikacją znalazł się tylko serwis YouTube. Akcja rozdawania dostępu do serwisu została co prawda zakończona 31 grudnia 2016 roku, Play nie wyklucza jednak, że wróci do aktywnego propagowania legalnego słuchania dobrej muzyki z internetu. Obecnie operator oferuje pierwszy miesiąc za darmo, a przez kolejne nie musimy się martwić, a przez kolejne bez dodatkowych opłat za transmisję danych. 

Muzyki można słuchać również w trybie offlline – po zapisaniu utworów, czy playlist na urządzeniu, użytkownik ma do nich dostęp nawet gdy nie jest połączony z internetem.