10.02.2017 16:18

Biust, apetyt, McDonald's. W sieci pojawiła się nowa teoria spiskowa na temat słynnej restauracji

Podobno specjalista chciał seksownego znaku, jednak ten kojarzy się raczej z frytkami.

Logo McDonalds

Fotografia: East News

McDonald's ma najbardziej rozpoznawane logo na świecie. Prawie wszystkim nie kojarzy się z niczym złym - ot, litera "M", która wygląda jak wygięte frytki.

W 1953 roku Stanley Meston zaprojektował pierwszy budynek restauracji franczyzowej McDonald's. Po jego bokach umieścił dwa złote łuki, które później połączono - tak że stworzyły literę "M". Przyjęło się uważać, że złoty kolor miał symbolizować sukces i prestiż nowej sieci restauracji. Łagodny kształt miał kojarzyć się ze stabilizacją i relaksem po ciężkim dniu. Logo McDonald's miało być charakterystyczne - jak krzyż oznaczający budynek kościelny. 

Jednak nie wszyscy wierzą w tak prostą historię loga firmy, która jest symbolem konsumpcjonizmu. Z okazji promocji filmu "McImperium", w sieci pojawiły się teorie dotyczące manipulacji. W latach 60., psycholog zatrudniony przez przez zarząd rozwijającej się dynamicznie sieciówki Louis Cheskin, stwierdził, że klienci interesują się wszystkim tym, co kojarzy się z seksem. Zmiana logo według jego zaleceń, ze zwykłego czerwonego napisu McDonald's na żółtą literę "M" miała przyciągnąć gości, którzy mieli poczuć nieokreślony i nienazwany głód tylko od patrzenia na zachęcający neon.

Ta teoria zyskała wielu zwolenników dzięki książce "Fast Food Nation: The Dark Side of the American Meal" Erica Schlossera. Jak tłumaczy autor, konsultant nowego projektu wizerunku fast-foodu miał nadzieję, że kształt logo zadziała na ludzi podprogowo - co było popularną metodą marketingową w latach 60. Co więcej, podobno wewnątrz firmy logo nazywano "piersiami mamy McDonalda". Dziś za właściwą uważa się teorię połączonych złotych łuków z pierwszego budynku baru. 

McDonald's

Fotografia: East News

Nie piersi, a złote łuki

Każdy, kto chciałby dowiedzieć się, jak powstała sieć McDonald's, a także poznać pierwotne znaczenie logo, powinien zobaczyć film "McImperium" w reżyserii Johna Lee Hancocka. Przedstawia on historię Raya Krocka (Michael Keaton), który wchodzi w spółkę z braćmi McDonald. Krock jest zafascynowany możliwością obsłużenia klienta w zaledwie 30 sekund. Jak się później okazało, był nie tylko pod wrażeniem tempa pracy, ale jakością przygotowywanych posiłków i ich niskim kosztem. Kroc w historii znany jest jako "Król Hamburgerów", a jego kariera jako twórcy największego imperium fast-food jej doskonałą ilustracją do hasła "od pucybuta do milionera".

Plakat "McImperium"

Fotografia: materiały promocyjne