07.06.2016 15:45

Dlaczego krem jest biały? I dlaczego czasami ma inny kolor?

Barwa definiuje działanie kosmetyków. Ale nie zawsze zależy od składników użytych do ich przygotowania. 

Krem

Fotografia: East News

Marketing sensoryczny, który oddziałuje na nasze zmysły, ma wpływać na decyzję zakupową. A pozytywne odczucia to wypadkowa zapachu i barwy. Za każdym z efektów kolorystycznych stoją związki chemiczne zastosowane w produktach. Oznacza to, że barwa czasem jest wynikiem połączenia składników danej receptury, a czasem trzeba na nią wpłynąć dodatkowym składnikiem, by wywołała odpowiedni skutek. 

Biały 

Jest to kolor podstawowy, w kosmetyce pielęgnacyjnej występujący najczęściej. Jeżeli produkt jest biały, może oznaczać, że nie został do niego dodany żaden pigment. Za jego barwę odpowiadają zazwyczaj składniki bazowe jak gliceryna, masło shea czy olej kokosowy. Jeżeli dodamy olejek roślinny o ciemniejszym zabarwieniu, odcień kosmetyku również może się zmienić. W przypadku gdy producent chce, by krem pozostał biały i wzbudzał poczucie czystej materii bez zbędnych składników (kojarzonej ze sterylnością), dodaje do niego biel tytanową, tlenek cynku bądź talk. Wszystkie te substancje wybielają produkt, mogą też wzbogacić kosmetyk o dodatkowe właściwości, jak działanie antybakteryjne, matujące czy naturalny filtr UV. 

Zielony 

Ta barwa w kosmetyce jest zarezerwowana przede wszystkim dla produktów EKO. W związku z tym producenci często celowo dodają do kosmetyków zielone barwniki - przez to jeszcze bardziej chcą podkreślić ich naturalny skład i dobroczynne działanie. Po tę barwę sięgają również koncerny chcące kojarzyć się z medycyną i leczniczym działaniem. Jeśli więc nasz kosmetyk ma zielonkawy odcień, to ma go często dzięki spirulinie - zielonej aldze, która niweluje podrażnienia i regeneruje skórę. Za zieleń kosmetyku pielęgnacyjnego może odpowiadać również cholorofil, czyli naturalny barwnik zawarty w składnikach roślinnych użytych do produkcji danego preparatu.

Komentarze